YB Sham Adun Yang Berjiwa Rakyat

YB Sham Adun Yang Berjiwa Rakyat

Tuesday 2 December 2014

Penghapusan Akta Hasutan 1948, Sesuatu Yang Dinanti Anggota UMNO


Ketua UMNO Bahagian Bagan Serai, Datuk Sham Mat Sahat menyatakan bahawa keputusan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak menghapuskan Akta Hasutan 1948 adalah sesuatu yang dikehendaki oleh semua anggota parti itu

Menurut beliau, ketika Perhimpunan Agung UMNO berlangsung baru-baru ini, semua pewakilan telah membahaskan perihal akta tersebut.

"Sebenarnya, akta hasutan ini semua UMNO Bahagian iaitu sebanyak 191 bahagian di dalam negara, semua bahagian membuat usul untuk menolak penghapusan akta hasutan.

"Maksudnya kita nak Akta Hasutan 1948 ini termasuklah UMNO Bahagian Bagan Serai sendiri pun kita ada membuat usul untuk kita kekalkan akta hasutan ini.

"Dan alhamdulillah Perdana Menteri mendengar apa yang dikehendaki ahli UMNO dan rakyat di negara ini.

Menurut beliau, UMNO perlu bahawa mempertahankan keamanan dalam negara yang mempunyai rakyat majmuk.

Jelas beliau, kepimpinan negara perlu ada satu akta untuk menyekat pihak-pihak bertanggungjawab ini daripada menjalankan aktiviti atau kegiatan yang boleh memusnahkan negara.

"Masa akta hasutan ini ada, mereka sudah membuat pelbagai tomahan terhadap agama Islam dan agama lain, hina pemimpin, menghasut rakyat membenci kerajaan dalam masa akta hasutan ini masih berkuat kuasa.

"Cuba bayangkan kalau akta ini dimansuhkan maka individu yang tidak bertanggungjawab akan mengeluarkan pelbagai perkataan yang berbaur perkauman.

"Dan sudah tentunya diakhirnya akan berlakulah apa yang kita panggil pergaduhan kaum dan ketidaktenteraman kehidupan," katanya lagi


No comments:

Post a Comment