YB Sham Adun Yang Berjiwa Rakyat

YB Sham Adun Yang Berjiwa Rakyat

Friday 5 December 2014

lstiadat Pertabalan Sultan Perak ke -35 Bakal Dilangsungkan pada , 6 Mei 2015.



IPOH : Dewan Negara Perak yang bersidang kali ke 162 pada 22 November 2014, Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan Perak Darul Ridzuan memaklumkan, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah ibniAlmarhum Sultan Azlan Muhibbuddin Shah Al-Maghfur-Lah berkenan menetapkan lstiadat Pertabalan Sultan Perak ketiga puluh lima, dilangsungkan pada hari Rabu, 6 Mei 2015.
Menurut kenyataan yang dikeluarkan oleh Setiausaha Dewan Negara, Toh Amat Seri DiRaja Datuk Ayop Hashim hari ini, istiadat Tabal Adat akan berlangsung di Istana lskandariah Kuala Kangsar pada pagi 6 Mei 2015 diikuti dengan lstiadat Tabal Pusaka dan lstiadat Bersiram Tabal yang akan berlangsung pada malam 7 Mei 2015.
Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan bersama Duli Yang Maha Mulia Raja Permaisuri selanjutnya akan berangkat menziarahi Makam makam Sultan Perak terdahulu, kemudiannya menghilir Sungai Perak dari Pasir Salak sehingga ke Teluk lntan. lstiadat pertabalan akan berakhir dengan keberangkatan Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan Nazrin Muizzuddin Shah untuk mencecahkan kaki Baginda di Beting Beras Basah, tempat pertama Paduka Seri Sultan Muzaffar Shah I (Marhum Tanah Abang 1528-1549), Sultan Perak yang pertama, menjejakkan kaki ketika mula sampaidi bumi Perak.
Pelbagai acara sedang dirancang yang turut melibatkan keberangkatan Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong, Raja-Raja Pemerintah, Raja Muda dan Tengku Mahkota
serta kehadiran Yang Dipertua – Yang Dipertua Negeri, Perdana Menteri dan Ahli-ahli Jemaah Menteri serta Para Perwakilan Asing juga tetamu dari dalam dan luar negara.
Acara-acara berbentuk keagamaan dan acara-acara yang memberi peluang Baginda mendampingi rakyat yang melibatkan penyertaan rakyat jelata, warga emas, golongan
remaja dan pelajar akan dilaksanakan dalam tempoh masa sambutan lstiadat Pertabalan.

No comments:

Post a Comment