YB Sham Adun Yang Berjiwa Rakyat

YB Sham Adun Yang Berjiwa Rakyat

Tuesday 28 April 2015

Perak Dalam Proses Wujud DUN Belia Negeri



Kerajaan negeri Perak kini dalam proses membuat kaji selidik tentang pewujudan Dewan Undangan Negeri (DUN) Belia Negeri Perak.
Menurut Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir, pewujudan DUN Belia Negeri Perak mengambil iktibar daripada Parlimen Belia Malaysia yang telah ditubuhkan baru-baru ini.
Beliau mahukan supaya DUN Belia itu nanti akan mewakili semua peringkat belia mengikut agama dan etnik termasuk golongan orang asli, pemimpin pelajar dan golongan profesional.
"Saya mengharapkan ia akan menjadi satu kumpulan pemikir belia sebagaimana yang diaspirasikan dalam Gagasan Perak Amanjaya," katanya semasa berucap merasmikan Festival Belia Perak di Kompleks Belia dan Sukan Negeri di Ipoh pada Sabtu.
Dr Zambry juga mahukan supaya Festival Belia Perak 2015 itu dijadikan festival penyerlahan bakat (Festival of Talent) yang dimulakan pada tahun ini.
Beliau juga mahukan supaya ianya dikembangkan lagi memandangkan Perak mempunyai ramai golongan belia yang berbakat yang perlu diketengahkan.
Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Belia dan Sukan, Komunikasi dan Multimedia Negeri, Datuk Shahrul Zaman Yahya ketika diminta mengulas isu DUN Belia Perak berkata, beliau tidak mahu isu DUN Belia ini dipolitikkan oleh mana-mana pihak.
"Buat masa ini kita berfikiran tidak perlu mengadakan proses pilihan raya untuk memilih ahli-ahli DUN Belia ini tetapi cukup sekadar majlis-majlis belia daerah menamakan wakil ataupun calon yang difikirkan sesuai dan kita akan membuat sesi temuduga dan sebagainya," ujarnya.
Katanya, pihaknya akan meminta persatuan-persatuan belia OKU dan Jabatan Kemajuan Orang Asli (JAKOA) untuk mengemukakan calon-calon yang sesuai menjadi ahli DUN Belia Negeri Perak.
"Kita turut akan memilih calon-calon belia yang tidak berpersatuan tetapi mereka mempunyai kumpulan dan minat yang tertentu yang perlu diwakili menjadi ahli DUN Belia Negeri Perak," tambahnya.
Shahrul Zaman juga berkata, sidang DUN Belia Negeri ini akan bersidang pada tahun ini dengan diwakili seramai 63 orang ahli Dewan.
Pada majlis itu Dr Zambry telah menyampaikan mok cek RM500,000 kepada Majlis Belia Negeri Perak untuk tujuan pengupayaan generasi muda.

No comments:

Post a Comment