YB Sham Adun Yang Berjiwa Rakyat

YB Sham Adun Yang Berjiwa Rakyat

Monday 20 April 2015

Saya Tidak Mainkan Sentimen Raja' - Dr Zambry


Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir menegaskan beliau tidak bermain sentimen raja tetapi hendak menyampaikan perasaan Sultan Nazrin Muizzuddin Shah yang murka di atas perbuatan anggota pembangkang yang berpakaian hitam sempena pembukaan hari pertama Sidang DUN ke-13.
Katanya, beliau juga tidak menggunakan nama Sultan tetapi hendak menyampaikan perasaan baginda yang datang dalam keadaan seronok tiba-tiba bertukar duka apabila melihat anggota-anggota pembangkang berpakaian hitam.
Beliau menyelar anggota pembangkang yang diketuai Datuk Seri Nizar Jamaluddin kerana masih mempertahankan tindakan mereka atas empat perkara termasuk atas dasar solidariti kerana pemenjaraan Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST).
"Saya sedih melihat YB sekelian tidak langsung menunjukkan rasa hormat kepada seorang raja," katanya semasa menggulung perbahasan ucapan tahniah serta menjunjung kasih atas titah ucapan Sultan Perak di Sidang DUN Perak pada Isnin.
Sehubungan dengan itu, Dr Zambry berharap ianya dapat dijadikan peringatan kepada semua anggota Dewan agar peristiwa hitam itu tidak berulang lagi di masa akan datang. Pada akhir penutup penggulungannya, Dr Zambry membalas seloka Nga Kor Ming (DAP - Kepayang) pada perbahasan kelmarin yang menyentuh tentang kehancuran Barisan Nasional (BN).
Katanya, seloka yang dilontarkan oleh wakil Kepayang itu semacam ada simbiosis ritual politik antara DAP dan PAS.
"Kepayang melaungkan slogan hancurkan BN dan dan sekutunya menadah tangan berdoa BN dihancurkan, seruan menghancurkan ini saya kira ajaran baru yang dibawa pakatan," ujarnya.
Beliau kemudian membacakan selokanya yang berbunyi:
Pejuang dibawa sarat fitnah
Benda yang baik dikata salah
Mimpi berkuasa mimpi kita hilang
Namun BN Dikasihi Allah
Hancur BN Tempik Kepayang
Tukar kerajaan kerana hasad
Rahmat Allah BN menang
Petanda bakti dinikmati rakyat
Lama mengidam untuk berkuasa
Dendam dan hasad ditanam subur
Tidur sebantal, mimpi berbeza Petanda pakatan akan lebur
Pepatah Melayu banyak yang masyhur
Antaranya nasi menjadi bubur
Insya Allah bukan BN yang bakal hancur
Rasanya pakatan yang bakal terkubur

No comments:

Post a Comment