YB Sham Adun Yang Berjiwa Rakyat

YB Sham Adun Yang Berjiwa Rakyat

Tuesday 31 March 2015

MB Saran ADUN Pembangkang Lawat Kawasan Orang Asli


Wakil rakyat pembangkang disaran mengadakan lawatan ke kawasan-kawasan Orang Asli di negeri ini bagi membolehkan mereka mendapat gambaran sebenar berhubung peranan kerajaan dalam membangunkan kehidupan golongan berkenaan.
Menurut Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir, mereka jangan hanya berada di kawasan Orang Asli pada waktu-waktu tertentu sahaja dan membangkitkan isu seolah-olah wakil rakyat kerajaan langsung tidak membantu membangunkan kehidupan golongan terbabit.
"Saya menasihatkan pihak pembangkang melawat kawasan Orang Asli dan jangan hanya pada waktu tertentu sahaja, sebab kita wakil-wakil rakyat sentiasa berada di dalamnya.
"Semalam, antara isu yang dibangkitkan seolah-olah mengambarkan wakil daripada kerajaan tidak langsung berada untuk memberi bantuan, saya sendiri berada di sana dan di kawasan-kawasan yang terlibat.
"Sebab itu ADUN Temengor agak sensitif sikit sebab saya tahu bagaimana susahnya beliau bersama-sama dengan masyarakat orang asli di sana," katanya semasa menjawab soalan tambahan Wong May Ing (DAP-Pantai Remis) pada sidang Dewan Negeri di Ipoh pada Jumaat.
Menurut Dr Zambry, pendekatan yang diambil JAKOA, termasuk dari segi pendekatan bagaimana membantu kawasan Orang Asli juga melibatkan penebangan di kalangan mereka bagi meneruskan kehidupan.
Lantaran itu, katanya, JAKOA termasuk juga Jabatan Hutan umpamanya, bersama-sama dengan masyarakat Orang Asli membantu mereka memaklumkan kepada mereka ada kawasan-kawsan tertentu yang tidak boleh diboleh tebang.
Selain itu, menurut beliau, JAKOA bersama Jabatan Hutan dan Kerajaan Negeri telah menjalankan pendekatan-pendekatan untuk mewujudkan kawasan penanaman-penanaman bagi kawasan orang asli.

No comments:

Post a Comment