YB Sham Adun Yang Berjiwa Rakyat

YB Sham Adun Yang Berjiwa Rakyat

Wednesday 25 March 2015

Perhimpunan Bantah Tindakan Biadap Wakil Pembangkang


Satu perhimpunan aman telah diadakan di pintu masuk Bangunan Perak Darul Ridzuan bagi membantah tindakan wakil pembangkang yang mengenakan pakaian serba hitam ketika Istiadat Pembukaan sidang DUN pada Selasa.
Pengerusi Kelab Bekas ADUN Barisan Nasional (BN), Datuk Nadzri Ismail berkata, himpunan aman itu diadakan sebagai membantah tindakan wakil pembangkang yang dikatakan menghina institusi Kesultanan Perak.
"Perkara yang dilakukan oleh pihak pebangkang adalah biadap. Mereka sepatutnya memakai pakaian rasmi sebagai tanda hormat kepada Sultan.
"Ia telah mencemar sejarah negeri ini kerana Sultan Perak memakai pakaian rasminya buat pertama kali tetapi pembangkang memakai pakaian hitam yang melambangkan berkabung dan sedih," katanya pada sidang media ketika perhimpunan itu berlangsung.
Menurut Nadzri, perhimpunan itu juga diadakan sebagai tanda menjunjung kasih kepada Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah yang berkenan berangkat merasmikan pembukaan sidang.
Perhimpunan yang berlangsung selama tiga jam itu disertai oleh hampir 300 peserta daripada pelbagai pertubuhan bukan kerajaan (NGO).
Antara NGO yang mengambil bahagian ialah PERKASA Perak, Pertubuhan Ayahanda Penasihat Insan Malaysia (PAPIM) dan Pemuda UMNO Perak.
Pada Selasa, ketika Istiadat Pembukaan sidang DUN Perak kesemua 26 wakil pembangkang tidak memakai pakaian istiadat sebaliknya memakai sut atau baju melayu serba hitam.
Istiadat itu telah melakar sejarah dengan keberangkatan Sultan Nazrin Shah sebagai Sultan Perak baharu merasmikan istiadat itu.

No comments:

Post a Comment