YB Sham Adun Yang Berjiwa Rakyat

YB Sham Adun Yang Berjiwa Rakyat

Thursday 26 March 2015

Nizar Ditegur Pertahan Tindakan Pembangkang


Nizar Ditegur Pertahan Tindakan Pembangkang
Wakil Barisan Nasional (BN) Pengkalan Baru, Datuk Abdul Manaf Hashim menegur Ketua Pembangkang, Datuk Seri Mohamed Nizar Jamaluddin (PAS - Changkat Jering) yang masih mempertahankan tindakan pembangkang yang berpakaian serba hitam semasa menghadiri Istiadaan Pembukaan DUN atas alasan solidariti.
Menurut beliau, apa juga alasan yang diberikan berhubung isu itu, ia tidak dapat diterima sama sekali dan tetap dianggap sebagai tindakan biadap.
Katanya, tindakan 26 anggota pembangkang yang diketuai Nizar hadir pada istiadat pembukaan Dewan Negeri Perak pagi semalam tidak mengikut protokol.
"Kita ada protokol, bila ada istiadat pakai sut kena pakai songkok tetapi ada ADUN pembangkang yang tidak memakai songkok, tidak ikut protocol, bermakna apa alasan yang diberikan tidak betul," katanya.
Beliau membuat teguran itu semasa mencelah sesi perbahasan Nizar yang membahas titah ucapan Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah pada sidang DUN di Ipoh pada Rabu.
Nizar semasa membahas titah ucapan Sultan mempertahankan tindakan anggota adun pembangkang memakai pakaian serba hitam kerana memprotes Ketua Umum Parti Keadila Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dipenjarakan 5 tahun, kononnya secara tidak adil.
Tindakan itu juga diambil kerana pemenjaraan dan hukuman denda terhadap 13 ahli parti yang membantah pengulingan kerajaan Pakatan Rakyat yang dipilih rakyat secara tidak demokratik.
Penahanan ADUN Teja, Chang Lih Kang dan ADUN Simpang Pulai, Tan Kar Hing dan lain-lain pemimpin Pakatan Rakyat serta bantahan terhadap cukai barangan dan perkhidmatan (GST).

No comments:

Post a Comment