YB Sham Adun Yang Berjiwa Rakyat

YB Sham Adun Yang Berjiwa Rakyat

Friday 20 March 2015

Perak Rancang Bina Loji Rawatan Air Baharu


Kerajaan negeri sedang dalam perancangan untuk membina sebuah loji rawatan air baharu yang dapat menampung sebanyak 40 juta liter air di kawasan Sungai Raub, Perak.
PengerusiJawatankuasa Kemudahan Awam, Infrastruktur, Tenaga dan Air, Datuk Zainol Fadzi Paharuddin berkata, perancangan tersebut adalah hasil kerjasama bersama pembiayaan Pengurusan Aset Air Berhad yang kini telah memasuki fasa perbincangan lanjut.
Menurut beliau, dengan adanya loji rawatan tersebut, maka ia dapat membekalkan air buat penduduk sekitar kawasan Gunung Semanggol dan sekitarnya.
"Loji tersebut bakal menggunakan air daripada empangan Bukit Merah yang akan dipantau dan ditambahbaik oleh Lembaga Air Perak kelak," katanya ketika menjawab soalan tambahan daripada Datuk Sham Mat Sahat( Alor Pongsu-BN) dalam sidang Dewan Undangan Negeri pada Rabu.
Zainol berkata, loji rawatan air yang menampung kapasiti sebanyak 20 juta liter yang tersedia di Gunung Semanggol kini merupakan sebahagian daripada perancangan yang mempunyai dua fasa yang berbeza.
Jelasnya, keseluruhan projek yang akan menyediakan loji air berkapasiti 34 juta liter tersebut akan siap sepenuhnya kelak dan akan membekalkan air secara konsisten sehingga tahun 2020.
"Pihak LAP sentiasa menyediakan pelan kontigensi dengan mengambil kira keperluan dan permintaan masyarakat, perubahan cuaca mutakhir dan sebarang penambahbaikan infrastruktur untuk penggunaan air yang berkualiti kepada masyarakat setempat," ujarnya.

No comments:

Post a Comment