YB Sham Adun Yang Berjiwa Rakyat

YB Sham Adun Yang Berjiwa Rakyat

Monday 30 March 2015

GST : Perak Seragamkan Kupon Parkir PBT


Kerajaan negeri Perak akan merujuk kepada Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) bagi memastikan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) yang dikenakan ke atas kupon parkir di negeri itu diseragamkan.
Ini kerana terdapat sesetengah PBT yang telah mengenakan cukai berkenaan kepada pengguna.
Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir berkata, keseragaman itu akan diumumkan oleh kerajaan negeri selepas mesyuarat Exco diadakan dalam masa terdekat.
"Kita akan fikir kalau perkara itu dikenakan GST, maka cukai itu kena dibayar tetapi sama ada rakyat akan bayar atau ianya diserap oleh kerajaan negeri.
"Saya telah meminta kepada pihak Setiausaha Kerajaan Negeri untuk melihat perkara ini untuk dibawa ke mesyuarat Exco dan apa pun, satu pengumuman rasmi akan dibuat dalam masa terdekat," katanya dalam satu sidang media di Bangunan Perak Darul Ridzuan pada Jumaat.
Sementara itu, beliau juga memberitahu, pihaknya telah mengarahkan Pejabat Daerah dan PBT untuk menyenaraikan item yang dikenakan dan dikecualikan GST.
Menurutnya, daripada hasil senarai itu, berkemungkinan perkara-perkara yang berkepentingan rakyat di bawah GST akan diserap oleh kerajaan negeri.
"Dari senarai itu, kita akan lihat bagaimana perkara-perkara yang ada kepentingan rakyat, dapat diserap oleh kerajaan negeri," ujarnya.

No comments:

Post a Comment