YB Sham Adun Yang Berjiwa Rakyat

YB Sham Adun Yang Berjiwa Rakyat

Saturday 21 March 2015

Sekolah Bantu Semai Semangat Patriotik


Pihak sekolah, terutama sekolah bukan aliran kebangsaan mempunyai tanggungjawab besar dan bersama-sama untuk menyemaikan semangat patriotik dan pengetahuan ketatanegaraan kepada setiap pelajar.
Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah bertitah, tidak ada makna jika sekolah hanya berjaya melahirkan ramai pelajar yang mencapai keputusan akademik cemerlang tetapi tidak memiliki pengetahuan asas kenegaraan dan tidak boleh menguasai bahasa kebangsaan.
Titah baginda, negara memerlukan platfom yang sama yang dapat menyatukan padukan warga dalam kehidupan yang harmoni dan bersatu-padu.
"Dasar terbuka kerajaan Persekutuan terhadap aliran bahasa penghantar di sekolah tidak bermakna kerajaan boleh terlepas pandang kepada aspek memastikan setiap warga Malaysia dididik daripada alam sekolah untuk berupaya menguasai bahasa kebangsaan negara," titah baginda.
Baginda bertitah demikian ketika merasmikan Mesyuarat Pertama Penggal Ketiga Dewan Undangan Negeri Perak ke-13 pada Selasa.
Titah baginda, keupayaan berkomunikasi amat penting untuk menjalin perpaduan dan warga sewajibnya berupaya berkomunikasi antara satu sama lain untuk meningkatkan perhubungan.
"Apalah ertinya menjadi warga kepada sebuah negara jika seseorang itu langsung tidak memahami, jauh sekali daripada boleh bertutur dalam bahasa kebangsaan negaranya," titah baginda.

No comments:

Post a Comment