YB Sham Adun Yang Berjiwa Rakyat

YB Sham Adun Yang Berjiwa Rakyat

Sunday 29 March 2015

MBN Perak Bantah Kebiadapan Pembangkang


Majlis Belia Negeri (MBN) Perak menyerahkan memorandum kepada Yang Dipertua Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN), Datuk Seri S.K Devamany membantah kebiadapan wakil rakyat pembangkang berpakaian hitam ketika Istiadat Pembukaan Sidang DUN pada Selasa.
Presidennya, Hasnul Fairuz Hushin Amri berkata, MBN Perak kesal dengan sikap wakil pembangkang yang tidak menghormati Sultan Perak dan menarik Sultan Perak kekancah politik.
Katanya, tindakan berpakaian serba hitam dan sesetengah daripada mereka tidak memakai songkok menunjukkan sikap biadap dan wajar diambil tindakan.
"Apatah lagi ini adalah kali pertama Sultan merasmikan sidan DUN sebagai Sultan dan pemerintah Neeri Perak sejak baginda dimasyhurkan.
"Keengganan pakatan pembangkang mengenakan pakaian yang sesuai merupakan suatu penentangan terbuka terhadap Sultan Perak, sekaligus mencemarkan imej rakyat Perak," katanya pada sidang media selepas menyerahkan memorandum pada Rabu.
Justeru itu, beliau berkata, pihak Speaker dan kerajaan negeri perlu mengambil tindakan tegas terhada semua yang terlibat supaya perkara yang memalukan tersebut tidak berulang.
"Kami juga ingin menyatakan sokongan serta ketaatan ke bawah Sultan Perak dan menentang segala bentuk perbuatan yang mencemar kedaulatan institusi Raja-raja Melayu," ujarnya.
Seramai 30 pemimpin dan ahli MBN telah hadir di pejabat Speaker untuk menyerahkan memorandum tersebut.

No comments:

Post a Comment