YB Sham Adun Yang Berjiwa Rakyat

YB Sham Adun Yang Berjiwa Rakyat

Tuesday 17 March 2015

27,000 Syarikat Daftar GST Di Perak


Sejumlah 27,000 syarikat di Perak telah mendaftar untuk Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) sehingga 27 Mac 2015.
Timbalan Pengarah Kastam Bahagian GST Negeri Perak, Mohd Nasir Yusoff berkata, jumlah syarikat yang mendaftar untuk GST di negeri ini telah melepasi sasaran 17,000 dan tiada lagi syarikat yang belum mendaftar.
Menurut beliau, ia sekaligus telah meletakkan Perak di tempat pertama bagi jumlah pendfataran seluruh negara mewakili 6.9 peratus.
"Kejayaan ini adalah jasil daripada kerjasama yang amat mengalakkan diberi oleh syarikat serta individu terhadap cukai tersebut di negeri ini," katanya ditemui pada Program Promosi GST di Ipoh pada Sabtu malam.
Program tersebut merupakan anjuran Kastam DiRaja Malaysia Perak dengan kerjasama kerajaan negeri.
Mohd Nasir memberitahu, pada 1 April ini seramai 100 pegawai kastam akan dihantar ke seluruh negeri untuk memantau dan memastikan GST dijalankan dengan betul oleh syarikat-syarikat berdaftar.
Jelasnya, pegawai itu juga akan memberi bimbingan kepada syarikat-syarikat yang didapati tidak melaksanakan cukai itu dengan cara betul.
"Kita tidak akan denda syarikat itu pada hari berkenaan, sebaliknya kita hanya akan beri nasihat dan bimbing mereka secara praktikal," ujarnya.
Beliau menambah, mulai 2 April pula, pihaknya akan bersama-sama KPDNKK Perak turun padang untuk membuat pemantaun selama seminggu bagi memastikan kelancaran perjalanan GST.

No comments:

Post a Comment