YB Sham Adun Yang Berjiwa Rakyat

YB Sham Adun Yang Berjiwa Rakyat

Sunday 22 March 2015

GST... Peniaga Diberi Masa 14 Hari Tukar Tanda Harga


Semua peniaga di negara ini diberi tempoh selama 14 hari untuk menukar tanda harga mengikut spesifikasi yang telah ditetapkan oleh pihak berkuasa.
Timbalan Pengarah Penguatkuasa KPDNKK Putrajaya, Datuk Iskandar Halim Sulaiman berkata, peniaga perlu memastikan tanda harga baharu yang dipamerkan pada produk adalah termasuk Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST).
"Harga yang mereka tetapkan dan tunjukkan itu perlu memasukkan cukai GST, mereka tidak boleh asingkan cukai itu pada tanda harga," katanya.
Beliau berkata demikian ketika melakukan pemantaun bersama 30 anggota KPNKK dan Kastam di Ipoh Parade pada Rabu.
Menurut beliau, pihaknya serta Kastam DiRaja Malaysia kini sedang giat menjalankan pemantauan di seluruh negara bagi memastikan pelaksanaan GST dapat dijalankan dengan berkesan.
Katanya, jika terdapat sebarang aktiviti pencatutan dan tidak mengikut garis panduan yang telah dikeluarkan berkenaan GST, peniaga boleh didakwa di mahkamah.
Sehubungan itu, beliau meminta orang ramai untuk membuat aduan secara terus kepada bilik gerakan KPDNKK yang telah dibuka seluruh negara jika mengesan berlakunya perkara tersebut.
"Kita beroperasi selama 24 jam dan sekiranya ada aduan kita akan siasat, kalau ada pencatutan atau mengambil untung berlebihan kita akan dakwa mereka di mahkamah," ujarnya.
Iskandar juga memberitahu, seramai 190 pegawai KPDNKK akan digerakkan seluruh Perak bagi melakukan pemantauan.

No comments:

Post a Comment