YB Sham Adun Yang Berjiwa Rakyat

YB Sham Adun Yang Berjiwa Rakyat

Thursday 19 March 2015

Sultan Nazrin Mahu Urusan Kutipan Hasil Diutamakan


Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah mahu kerajaan negeri memberi keutamaan kepada urusan kutipan hasil yang lebih efisien.
Titah baginda, langkah penguatkuasaan wajib ditegaskan dan mekanisme lebih berkesan perlu diperkenalkan demi memastikan tunggakan kutipan cukai diminimumkan.
"Prestasi kutipan hasil yang baik membolehkan kerajaan Beta pada tahun ini menyuntikkan RM342.71 juta untuk tujuan pembangunan," titah baginda pada Istiadat Pembukaan Rasmi Penggal Ketiga Dewan Negeri Yang Ketiga Belas Perak Darul Ridzuan, Ipoh pada Selasa.
Baginda bertitah, kutipan hasil negeri meningkat kepada RM927.83 juta, mencatatkan lebihan bajet RM7.73 juta.
"Kutipan pelbagai hasil tanah merupakan sumber pendapatan terbesar, memberikan sumbangan hampir 60 peratus kepada kutipan hasil negeri keseluruhannya," titah baginda.
Baginda turut menyentuh pelaksanaan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) yang dijangka memberi kesan sementara kepada pengguna.
Namun titah baginda, Bank Negara berkeyakinan pengguna- pengguna akan meningkat susulan peningkatan pendapatan boleh guna kerana pengguna akan mendapat manfaat daripada pelarasan menurun harga bahan api yang dijangka berupaya meningkat RM7.5 bilion pendapatan boleh guna.
Sultan Nazrin juga mahu kerajaan dan rakyat berupaya melakukan analisis tepat serta mengatur strategi secara arif menghadapi senario semasa negara dan dunia.
"Dalam setiap senario yang menghamparkan cabaran, sebenarnya turut terselit pelbagai peluang dan ketika menghadapi ujian berat, keupayaan mengenalpasti peluang baru serta kebijaksanaan menerokai pemikiran baru adalah kunci yang akan menentukan kejayaan," titah baginda.

No comments:

Post a Comment