YB Sham Adun Yang Berjiwa Rakyat

YB Sham Adun Yang Berjiwa Rakyat

Monday 25 May 2015

Yakin Isu GST Diperbetulkan Dalam Tempoh Setahun

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, kerajaan penuh yakin isu-isu yang berkaitan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) boleh diperbetulkan dalam tempoh setahun lagi.
Menurut beliau, hasil daripada kutipan GST yang dilakukan oleh kerajaan akan digunakan untuk dimanfaatkan rakyat.
“Kalau kita tambah hasil, saya akan bentangkan kepada rakyat setiap ringgit tambahan hasil negara melalui GST, saya akan bentangkan untuk pengetahuan rakyat,” katanya betika berucap di depan 20,000 orang di Majlis Lawatan Kerja Ke Negeri Perak di Pusat Transformasi Luar Bandar (RTC) Gopeng pada Sabtu.
Menurut beliau, sikap peniaga yang tidak bertanggungjawab dengan mengeksploitasi GST telah menimbulkan persepsi buruk kepada kerajaan.
Najib berkata, kebanyakan permasalahan dan salah faham mengenai GST yang menimbulkan kemarahan rakyat adalah berpunca daripada sikap peniaga yang ingin mengaut keuntungan yang berlebihan.
“Kita punyai dasar yang baik, bila orang mengeksploitasikan keadaan ini, mereka salahkan kerajaan, walhal, niat di hati saya ialah untuk mengukuhkan keadaan kewangan negara untuk kesejahteraan rakyat,” ujarnya.
Perdana Menteri berkata, kerajaan telah berusaha untuk membantu rakyat dengan memansuhkan Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) dengan menggantikannya dengan GST.
“Ada barang yang orang tidak tahu dulu ada SST, tetapi yang masalahnya SST dulu patut dikurangkan harga, bukan dikurangkan, malah ditambahnya lagi enam peratus. “Inilah punca masalahnya rakyat marah kepada kerajaan, ini bukan soal dasar, tetapi dalam tempoh satu tahun lagi, saya yakin dan percaya, perkara ini boleh dibetulkan,’’ katanya.
Sehubungan dengan itu, Najib meminta langkah penguatkuasaan dipertingkatkan bagi mengheret peniaga-peniaga yang tidak bertanggungjawab itu ke muka pengadilan.

No comments:

Post a Comment