YB Sham Adun Yang Berjiwa Rakyat

YB Sham Adun Yang Berjiwa Rakyat

Thursday 21 May 2015

Filipina mahu terus tuntut Sabah dari Malaysia – Presiden Aquino



Filipina tidak berhasrat untuk menggugurkan tuntutan terhadap Sabah, sebaliknya akan melakukan kajian terperinci sebelum mengambil tindakan lanjut berhubung isu tersebut.
Menurut transkrip wawancara Presiden Filipina, Benigno Aquino III dengan wartawan akhbar Philippine Star, Raussa Robles, mustahil untuk menamatkan tuntutan itu kerana perkara tersebut akan mengundang rasa tidak senang rakyat Filipina.
Jelas Aquino, Setiausaha Kehakiman, Leila de Lima telah menjalankan kajian tentang perkara itu dan berpendapat tuntutan Sabah adalah antara isu paling besar dalam penentuan hak dan maruah negara ini.
“Isu tuntutan Sabah ini sangat luas kerana melibatkan sejarah. Pada akhirnya, adakah orang yang tinggal disana akan ditanya sama ada mereka mahu kekal bersama Malaysia? Sepatutnya ada pungutan suara terlebih dulu,” katanya.
Filipina mengekalkan tuntutan wilayah di timur Sabah yang sebelum ini dikenali sebagai Borneo Utara dengan menyatakan penjanjian yang ditandatangani pada tahun 1878 antara Sultan Sulu dan Borneo Utara adalah pajakan semata-mata.
Malaysia mentafsirkan perjanjian 1878 sebagai satu penyerahkan dan merasakan rakyat di Sabah telah menentukan nasib mereka dengan menyertai Tanah Melayu pada tahun 1963.
Aquiono berkata, beliau tidak akan membiarkan media memainkan isu itu.
“Saya pernah diberitahu sebelum ini ada pungutan suara dan rata-rata mereka mahu kekal di Malaysia,” katanya.-18/5/2015/agendadaily

No comments:

Post a Comment