YB Sham Adun Yang Berjiwa Rakyat

YB Sham Adun Yang Berjiwa Rakyat

Saturday 31 January 2015

Kerajaan Rugi RM102 Juta Akibat Pemilik Tanah Degil Lunas Cukai Tanah



Kerajaan mengalami kerugian hampir RM102 juta akibat tindakan pemilik-pemilik tanah industri, bangunan dan perniagaan di seluruh negeri ini yang gagal men jelaskan tunggakan cukai tanah mereka sepanjang tahun 2014.
Menteri Besar, Dato' Seri Dr Zambry Abd Kadir berkata, tindakan menyenarai hitamkan mereka dengan CTOS dan CRISS perlu berikutan mereka adalah pesalah tegar.
Menurut beliau, kerajaan menerusi Pejabat Tanah dan Galian mendapati kalangan pesalah tegar ini tidak melunaskan cukai tanah sehingga tujuh tahun lamanya meskipun sudah diberi surat amaran berulang kali.
"Tindakan yang kita maksudkan ditujukan kepada mereka yang sudahpun bertahun-tahun lama tidak mahu membayar cukai tanah sama ada dalam keadaan ekonomi baik ataupun ekonomi tidak, mereka seolah-olah tidak peduli walaupun amaran telah diberikan," katanya.
Dr Zambry berkata demikian kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat mingguan Exco di Bangunan Perak Darul Ridzuan, Ipoh pada Rabu.
Beliau mengulas kenyataan Pengarah Tanah dan Galian Negeri Perak, Datuk Syed Mokhtar Syed Idris yang mendedahkan sebuah syarikat terkenal di negeri ini yang tersenarai di Bursa Saham akan disenarai hitamkan dengan CTOS dan CCRIS kerana gagal menjelaskan tunggakan cukai tanah yang berjumlah RM1.2 juta.
Syarikat terbabit adalah antara 220,720 pemilik yang bakal disenaraikan dengan CTOS dan CCRIS kerana gagal menjelaskan tunggakan cukai tanah bagi tahun 2014 yang berjumlah RM75,222,687 juta.
Dr Zambry turut menjelaskan bahawa tindakan keras kerajaan negeri ini bukan melibatkan dasar baru tetapi sebagai amaran kepada yang pemilik tanah yang liat membayar supaya berbuat demikian secepat mungkin.
Katanya, kerajaan tidak boleh membiarkan sikap melenggah-lenggahkan bayaran cukai tanah kerana ia boleh merencatkan pentadbiran serta pembangunan yang dirancang.
"Sekiranya kita tidak dapat kutip hasil, maka kerajaan negeri tidak akan mempunyai sumber pendapatan yang cukup untuk menampung perbelanjaan mengurus serta membangunkan negeri. Paling penting, kesemua hasil yang dikutip ini akan kita belanjakan untuk projek-projek kepentingan rakyat," katanya.

No comments:

Post a Comment