YB Sham Adun Yang Berjiwa Rakyat

YB Sham Adun Yang Berjiwa Rakyat

Tuesday 27 January 2015

Dr Zambry 12 Fokus Utama Tahun 2015



Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir menggariskan 12 fokus utama untuk dilaksanakan sepanjang tahun 2015.
12 fokus itu ialah:-
1. Menyelesaikan masalah banjir.
2. Majlis Bandaraya dan pihak berkuasa tempatan (PBT) menumpukan kepada lima isu asas iaitu rumput, sampah, longkang, lanskap dan lampu jalan.
3. Melaksanakan pendekatan 3P (padang, perasaan, penyelesaian).
4. Mengisi segera kekosongan jawatan di jabatan dan agensi kerajaan.
5. Semakan kualiti kerja projek-projek infrastruktur.
6. Persiapan Rancangan Malaysia Kesebelas (RMK11).
7. Memastikan manifesto Barisan Nasional dilaksanakan.
8. Pengurangan jenayah.
9. Gejala dan ancaman dadah.
10. Kesihatan rakyat.
11. Usaha menambah hasil negeri.
12. Hubungan antara wakil rakyat dan jabatan awam.
Pada Executive Talk dan Perutusan Tahun Baru 2015 di Dewan Bankuet, Bangunan Perak Darul Ridzuan yang bertajuk 'Menuju Matlamat' pada Khamis, Menteri Besar berharap kakitangan kerajaan memahami hala tuju untuk mencapai Gagasan Perak Amanjaya.
Menurut beliau, gagasan itu amat penting, bukannya sekadar wawasan pemimpin negeri tetapi ia digarap dengan teliti setelah mengambil kira denyut nadi majoriti rakyat.
Bagaimanapun, beliau mahu kakitangan kerajaan supaya berani mengakui kelemahan serta kekurangan, realistic serta optimistik dan jangan mengamalkan sikap 'yes sir'.
Dalam ucapannya, Dr Zambry mengucapkan tahniah dan terima kasih kepada semua pihak yang telah membantu menjayakan pengurusan banjir kerana telah melaksanakan gerak kerja yang baik sehingga menjadi contoh kepada negeri-negeri lain.
Beliau juga mahu PBT mengambil perhatian serius terhadap jalan-jalan berlopak dan membaikinya dalam tempoh 24 jam kerana ia boleh menyebabkan bahaya kepada pengguna, khususnya penunggang motosikal.
Di samping itu, beliau meminta semua kekosongan jawatan, baik di peringkat negeri, mahu pun persekutuan supaya mengisi segera kekosongan bagi melancarkan lagi program pembangunan yang dirancang.
"Saya tidak mahu lagi mendengar cerita terdapat jabatan yang jawatan pengarahnya kosong hingga satu setengah tahun kerana ia adalah keperluan," ujar beliau.
Ketika menyentuh isu kualiti kerja projek infratruktur, Dr Zambry memberi contoh jalan di Pos Kemar di Gerik yang menelan kos RM7 juta, rosak walaupun tidak sampai dua tahun disiapkan.
Dalam pada itu, beliau mahu penjawat awam juga menemak manifesto kerajaan Barisan Nasional (BN) dan memastikan janji-janji yang dibuat di dalam manifesto itu dilaksanakan.
"Kita tidak mahu dilihat sebagai kerajaan yang menipu rakyat, saya harap ini dapat diambil tindakan dan kita sangat serius dalam hal ini," tegas beliau sambil memberi contoh salah satu janji kerajaan BN ialah untuk membina 20,000 rumah mampu milik.

No comments:

Post a Comment