YB Sham Adun Yang Berjiwa Rakyat

YB Sham Adun Yang Berjiwa Rakyat

Wednesday 26 March 2014

MH370: Pemimpin dunia hargai usaha Malaysia, sedia teruskan bantuan




THE HAGUE 26 Mac - Usaha yang dilakukan Malaysia dalam mengendalikan isu kehilangan pesawat MH370 mendapat pujian pemimpin-pemimpin dunia termasuk Amerika Syarikat dan China.
Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, mereka yang ditemui pada pertemuan tidak rasmi di luar Sidang Kemuncak Keselamatan Nuklear (NSS) 2014 yang berakhir semalam, bukan sahaja mengakui keadaan yang dihadapi Malaysia sebagai rumit dan luar biasa, malah menyatakan komitmen berterusan membantu negara dalam urusan selepas ini.

Beliau menambah, Presiden China, Xi Jinping yang ditemui pula berharap, peristiwa malang itu tidak akan menjejaskan hubungan baik kedua-dua negara.
"Dia (Jinping) faham keadaan sebenar dan sebab itu tidak ada kenyataan yang agak luar jangkaan kerana operasi yang dijalankan juga membabitkan pasukan negara China sendiri.

"Saya ucapkan terima kasih atas persefahaman itu dan ini sebenarnya bukti hubungan baik (kedua-dua negara) walaupun isu ini khusus melibatkan sebahagian warga China," katanya pada sidang akhbar bersama wartawan Malaysia sempena NSS 2014 semalam. 

No comments:

Post a Comment