YB Sham Adun Yang Berjiwa Rakyat

YB Sham Adun Yang Berjiwa Rakyat

Monday 18 November 2013

RM36 juta bantu rakyat




BAGAN SERAI -Yayasan Bina Upaya (YBU) Perak menerima peruntukan sebanyak RM36 juta tahun ini bagi melaksanakan program bantuan untuk rakyat.
Pengerusi Pegawai Eksekutifnya, Datuk Ismail Saffian berkata, antara program bantuan rakyat yang dilaksanakan termasuk pembinaan rumah, baik pulih kediaman, pinjaman kredit mikro serta bantuan barangan makanan.
"Program bantuan YBU merangkumi semua kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) di Perak tanpa mengira sesuatu DUN itu dimenangi oleh Barisan Nasional (BN) ataupun pembangkang.
"Mereka yang layak terima bantuan itu terdiri daripada yang berpendapatan di bawah RM870 sebulan dan nama mereka perlulah disenaraikan di dalam program e-Kasih peringkat daerah masing-masing," katanya dalam Program Majlis Turun Padang Siri Jelajah YBU di Kampung Parit Haji Kassim dalam DUN Alor Pongsu dekat di sini baru-baru ini.
Yang turut hadir, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Alor Pongsu, Datuk Sham Mat Sahat.
Sementara itu, Ismail berkata, sebanyak 874 peminjam YBU masih gagal melunaskan pinjaman berjumlah RM2.9 juta.
Sehubungan itu, kata beliau, YBU sedang memburu mereka, namun jika mereka menghadapi masalah untuk membayar balik pinjaman, YBU sedia memberikan bantuan khidmat nasihat.
"Namun, jika mereka sengaja liat untuk membayar balik pinjaman, YBU terpaksa menggunakan kaedah lain," katanya.


Mengenai Program Majlis Turun Padang Siri Jelajah YBU di DUN Alor Pongsu, Ismail menjelaskan, YBU telah meluluskan bantuan membina dua rumah baharu dan dua rumah dibaikpulih dengan kos RM80,000 di kawasan berkenaan.
Menurutnya, beliau dan pegawai YBU turun padang untuk melihat sendiri keadaan penduduk yang memohon bantuan perumahan tersebut.
"Setelah melihat sendiri keadaan mereka yang memohon bantuan, saya dapati mereka memang layak mendapatkan bantuan ini.
"Sebelum ini, kita membuat penilaian menerusi borang permohonan dan gambar keadaan rumah pemohon. Namun, YBU telah mengubah konsep iaitu turun padang menjelajah dengan melihat sendiri keadaan rumah pemohon sama ada perlukan kediaman baharu atau dibaikpulih," katanya.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Utara/20131105/wu_02/RM36-juta-bantu-rakyat#ixzz2l4a9vd7G
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment