YB Sham Adun Yang Berjiwa Rakyat

YB Sham Adun Yang Berjiwa Rakyat

Monday 7 July 2014

Virus JE : 18 Ladang Babi Dikompaun



BUTTERWORTH,  - Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP) mengenakan kompaun kepada pengusaha 18 ladang babi di Kampung Selamat, Tasek Gelugor kerana melanggar amalan pengurusan sisa kumbahan yang ditetapkan.

Setiausahanya, Rozali Mahamud berkata pemeriksaan MPSP mendapati 18 daripada 78 ladang babi di kawasan itu tidak mencapai tahap permintaan oksigen biokimia (BOD) ketika melepaskan air kumbahan ke sungai.

"Sebanyak 18 ladang babi yang kami periksa pada Selasa telah melebihi ukuran BOD yang ditetapkan iaitu sebanyak 50.

"MPSP telah mengeluarkan kompaun sebanyak RM250 kepada setiap pengusaha berkenaan dan jika mereka mengulangi kesalahan itu, permohonan pembaharuan lesen untuk beroperasi pada masa depan tidak akan diluluskan," katanya di sini.

Beliau berkata air kumbahan yang dilepaskan dan tidak mematuhi BOD boleh menyebabkan pelbagai jangkitan penyakit, termasuk virus JE.

"Pemeriksaan di ladang mendapati ia dalam keadaan bersih tetapi air sisa yang dilepaskan tidak mencapai piawaian yang ditetapkan, dan perkara ini harus diatasi segera," katanya.

Rozali juga berkata pematuhan terhadap BOD oleh pemilik ladang babi amat penting kerana di Kampung Selamat, terdapat lebih 90,000 ekor babi yang sedang diternak.

"MPSP mendapati kegagalan mematuhi BOD oleh pengusaha ladang merupakan masalah berulang kerana mereka menggunakan sistem pengurusan sisa kumbahan kaedah lama," katanya.

No comments:

Post a Comment